Cum sa renunti la fumat

Intrarea in vigoare a legii impotriva fumatului in spatiile publice va face treptat ca multi dintre cei care acum fumeaza sa incerce sa renunte la acest obicei daunator sanatatii. Si, pentru ca sprijinim aceasta lege din perspectiva efectelor benefice pe care le are renuntarea la fumat pentru organismul uman, am ales sa va prezentam cateva sfaturi pentru toti cei care, in primele zile dupa decizia de a renunta la tigara, vor trece prin momente care ii vor putea intoarce din drum.

Asadar, ce ar trebui sa faca fumatorii pentru a renunta mai usor la acest obicei?

  • Beti apa rece, cu inghitituri mici, si mancati cate putin intre mese

Daca beti apa rece folosind un pai veti inlocui ca si actiune inhalarea fumului din tigara. De asemenea, apa rece va genera eliberarea de dopamina, o “substanta chimica a fericirii” care ajuta in momentele in care trecem printr-o perioada de indispozitie.

Gustarile dintre mese te ajuta si ele sa treci peste dorinta de a fuma. Alegeti insa mancaruri usoare, sanatoase, astfel incat sa nu acumulati in greutate.

  • Faceti o lista cu efectele benefice pe care le sesizati

Nu trebuie sa asteptati mult – veti sesiza imediat efectele benefice ale renuntatului la fumat. Faceti o lista ale acestora pe masura ce le observati, dvs sau cei din jurul vostru. De exemplu, ati putea sesiza ca va simtiti stapani pe organismul vostru, ca detineti controlul, ca mirositi mai bine, ca nu mai cheltuiti bani pe tigari sau ca va simtiti mai plini de energie ori ca mancarea are acum un gust mai bun. Cand dorinta de a fuma va apuca din nou, aruncati mai intai o privire pe aceasta lista.

  • Spalati-va pe dinti mai des

Unul dintre beneficiile imediate pe care le aduce renuntatul la tigara este ca va disparea gustul specific din gura iar respiratia nu va mai mirosi a tigari. Spalati-va mai des pe dinti. In acest fel va veti gandi de doua ori inainte de a va aprinde tigara si de a strica acel gust proaspat.

  • Evitati alcoolul!

Alcoolul este una dintre cele mai usoare cai prin care cineva care incearca sa se lase de fumat isi aprinde din nou o tigara. Motivul? Alcoolul are si “darul” de a te face sa renunti la anumite reguli pe care ti le auto-impui si astfel vei incalca cel mai probabil si promisiunea de a nu mai fuma. In plus, cei mai multi dintre fumatori asociaza consumul de alcool cu aprinderea unei tigari, ceea ce din nou constituie un factor negativ pentru cel care incearca sa renunte la fumat.

  • Gasiti-va locurile dvs in care nu se fumeaza

Atunci cand simtiti nevoia de a va aprinde din nou o tigara, mergeti intr-un loc unde fumatul este cu desavarsire interzis, cum ar fi o librarie, o sala de cinema sau un magazin alimentar. Cu cat locul respectiv iti distrage mai mult atentia de la nevoia de a-ti aprinde tigara, cu atat mai bine.

  • Amintiti-va mereu de motivele pentru care ati renuntat la fumat

Scrieti intr-o lista toate motivele pentru care ati renuntat la tigari. Faceti-va copii ale listei si postati-le peste tot unde va petreceti timpul – in bucatarie, in baie, in dormitor, la birou, etc. Unii dintre cei care au renuntat la fumat au spus ca le erau foarte utile fotografiile cu membrii familiei, puse langa lista cu motive.

  • Faceti miscare zilnic

Exercitiile fizice ofera o puternica indepartare mentala de orice alte dorinte, asa cum este cea de a-ti aprinde o tigara. Atunci cand faceti miscare, organismul dvs elibereaza substante chimice care te fac sa te simti bine si sa te eliberezi de stres. Chiar si mersul pe jos constituie un bun exercitiu fizic, desi daca iti alegi anumite activitati sportive vei avea un motiv in plus pentru a fi motivat sa le practici.

  • Umpleti-va calendarul cu activitati

In primele saptamani dupa decizia de a renunta la fumat, umpleti-va calendarul cu activitati pe care va doriti sau trebuie sa le faceti. Faceti-va planuri pentru a lua masa cu familia sau cu prietenii si incercati sa stati departe de tentatia de a fuma. Cu cat mai ocupat veti fi cu atat veti fi mai departe de dorinta de a fuma.

  • Asigurati-va o linie telefonica de urgenta

Nu trebuie sa apelati neaparat la o asociatie de fosti fumatori sau la o linie gratuita pusa la dispozitie de institutii ale statului. Este la fel de bine sa aveti de partea dvs un prieten, de regula un fost fumator, pe care sa il sunati atunci cand simtiti ca va e greu fara tigara.

  • Apelati la trucuri

Incercati sa inlocuiti prezenta fizica a tigarii cu guma de mestecat fara zahar, cu un fruct sau cu o gustare sanatoasa.

  • Limitati cantitatea de cofeina

Cafeina ne ajuta pe unii dintre noi sa ne fim energetici dimineata si sa fim activi chiar si atunci cand simtim ca suntem obositi. Dar in acelasi timp pe altii ii face sa se simta tensionati, stresati si agitati. Daca la aceste stari adaugam si efectul psihologic generat de renuntarea la tigara, efectele vor fi cu atat mai puternice.

Regula: daca o ceasca de cafea de face sa devii agitat, atunci renunta si la acest obicei atunci cand incerci sa renunti la fumat.

  • Fiti atenti la starile dvs psihice

Emotiile negative – stres, furie, frustrare, sunt unele dintre cele mai intalnite motive pentru care oamenii se apuca din nou de fumat. Prin astfel de stari trece oricine iar in primele saptamani dupa ce ati renuntat la tigara veti avea chiar mai multe decat in mod normal. Gasiti cai de a va distrage atentia – petreceti-va timpul cu prietenii sau faceti ceva ce va place cu adevarat.

  • Evitati persoanele care au un impact negativ

Desi familia, prietenii si cei apropiati ar trebui sa va fie neconditionat alaturi, aceasta nu se intampla mereu. Unii dintre apropiati s-ar putea chiar simti “amenintati” de dorinta dvs de a renunta la tigari si vor incerca sa va determine sa va apucati din nou. Motivul ar fi acela ca aceste persoane se tem ca vor fi evitati dupa ce renuntati complet la tigari din cauza obiceiului lor nociv sau din cauza ca locurile pe care le frecventati impreuna nu interziceau fumatul. Daca stiti ca aveti astfel de “prieteni” evitati-i. Daca nu puteti, pur si simplu explicati-le de ce este important pentru dvs sa renuntati la tigari si cereti-le sa va fie aproape.

  • Fiti calm si tineti-va de promisiunea de a renunta la tigari

Odata ce treceti de primele doua saptamani, sunteti pe drumul cel bun de a renunta definitiv la fumat. Dar in acelasi timp, fiti pregatiti pentru orice “scapare”. Retineti: o tigara nu inseamna ca ati esuat. Doar analizati ce nu a mers si de ce nu v-ati putut opri din dorinta dvs de a fuma. Apoi ganditi-va la cai prin care sa preveniti ca aceste incidente sa se intample din nou.

Sursa: IDS-Laboratories

2015 © Copyright - Medical Expert Clinic

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.